Zarządzanie kompetencjami to zorientowane na cele działanie, które nierozerwalnie łączy się z zarządzaniem zasobami ludzkimi i jest jego najnowszym nurtem. To jedno pojęcie łączy w swoim znaczeniu rekrutację, selekcję, systemy motywacyjne, ścieżkę kariery, szkolenia i ocenianie pracowników. Obecnie zyskuje coraz większą popularność, między innymi ze względu na swoją praktyczność.
Czym są kompetencje?
Kompetencje to cechy pracowników, które są rozwijane w procesie pracy i prowadzą do osiągnięcia określonych efektów. Mogą być kluczowym kryterium zdobycia pracy, udziału w szkoleniach czy awansu zawodowego, a ich trzema głównymi cechami są: mierzalność, zmienność i związek z określonym zadaniem.
Co obejmuje, jakie ma cele i co wpływa na zarządzanie kompetencjami?
Do zadań specjalistów zajmujących się zarządzaniem kompetencjami należy między innymi analiza potrzeb, projektowanie portfeli kompetencji czy przyporządkowanie kompetencji odpowiednim stanowiskom i przeprowadzanie audytu kompetencyjnego. Wszelkie tego typu działania mają na celu zdobywanie i rozwijanie potrzebnych w codziennych działaniach kompetencji pracowników. Wprowadzenie zarządzania kompetencjami ma również zagwarantować odpowiedni zasób umiejętności w organizacji, osiąganie wysokiego poziomu efektywności czy konkurencyjność firmy. Pracownicy mogą rozwijać swoje zdolności do wykonywania danej pracy i swoją pozycję na rynku, co pozytywnie wpływa na wzrost ich satysfakcji. Na zarządzanie kompetencjami oddziałują takie czynniki jak system i jakość kształcenia, dostęp do szkoleń, obowiązujące prawo czy sytuacja na rynku pracy. Z wnętrza organizacji zarządzanie kompetencjami warunkuje między innymi kultura organizacyjna, związki zawodowe czy system zarządzania. Jak widać, wpływ mają zarówno czynniki wewnętrzno i zewnętrzno organizacyjne.
Na co warto zwrócić uwagę?
Najczęściej wymienianymi kompetencjami pracowników są: orientacja na pracę zespołową, komunikacja, skupienie się na kliencie, zarządzanie ludźmi i orientacja na wyniki. Jak widać kierunki rozwoju kompetencji są dość konkretnie określone przez wyznaczone cele . Warto również zwrócić uwagę na przykład na kreatywność czy zdolności interpersonalne, które na pewno będą dodatkowym atutem.
Firmy świadczące usługi wdrażania systemów zarządzania kompetencjami oferują często rozbudowane listy kompetencyjne odnoszące się do wielu stanowisk i poziomów zarządzania. Specjaliści wiedzą jak najlepiej dopasować je do działania i specyfiki firmy. Błędów popełnionych na tym etapie nie da się już łatwo naprawić, jest to długotrwały, czasochłonny i kapitałochłonny proces. Należy więc wybrać sprawdzoną i polecaną na rynku firmę.