Jak zwrócić współpracownikowi uwagę, żeby uwaga nasza była odebrana właściwie i z pożądanym skutkiem ?
© Liv Friis-larsen - Fotolia.com |
Komunikat „ja” jest to taka forma wypowiedzi, która mówi o naszych uczuciach powstających w danej sytuacji oraz o naszych oczekiwaniach co do tej sytuacji.
Składa się on z czterech elementów:
1. Wyrażenie odczucia, emocji. (czuję…)
2. Opisanie konkretnego zachowania/wydarzenia, które wywołało powyższe uczucia (kiedy TY…)
3. Wyjaśnienie, dlaczego to zachowanie/wydarzenie wywołało te uczucia (ponieważ…)
4. Przekazanie oczekiwań co do całej sytuacji (chcę…)
Przykład komunikatu "Ja":
Jestem zły kiedy muszę czekać na raport po terminie ponieważ nie mogę wykonać na czas zestawienia dla swojego szefa. Chciałbym żebyś oddawał mi raport zgodnie z terminem i naszą umową.