Motywowanie to umiejętność uwalniania w innych energii potrzebnej do działania. W wielu firmach działy HR zachodzą w głowę w jaki sposób pobudzić w pracownikach chęć do pracy i osiągania wysokich wyników. Bonusy pieniężne, karnety na siłownie, pakiety medyczne, służbowy telefon czy samochód to w większych firmach standard, który bardzo często nie robi już na pracownikach wrażenia. Dobrym rozwiązaniem może być inwestycja w turystykę motywacyjną.
Co firma może zyskać dzięki wyjazdom?
Efekty wyjazdów motywacyjnych można podzielić na ekonomiczne i pozaekonomiczne. Do pierwszej grupy możemy zaliczyć między innymi: wzrost wydajności pracy, spadek fluktuacji i odejść pracowników, poprawę jakości świadczonych przez firmę usług, a co za tym idzie wzrost zadowolenia klientów. Wyjazdy mogą okazać się inspiracją, która podniesie produktywność w pracy i innowacyjność pracowników oraz poskutkuje wzrostem zysków przedsiębiorstwa.
Do efektów pozaekonomicznych należy zaliczyć głębszą identyfikację z firmą i jej celami, poprawę komunikacji wewnątrz organizacji, co pomaga przy kierowaniu zespołem i poprawia wizerunek firmy w otoczeniu. Wzrost morale pracowników oraz zadowolenia z miejsca pracy mobilizują do pracy i zwiększają ich zaangażowanie w realizację zadań.
Jak powinien wyglądać wyjazd motywacyjny?
Pod pojęciem turystyki motywacyjnej rozumiemy podróże pracowników, sprzedawców lub agentów opłacone przez przedsiębiorstwo w ramach nagrody za realizację odpowiedniej sprzedaży lub innych zadań, za wyróżniające się osiągnięcia lub jako zachęta na przyszłość. Taka nagroda ma być dla pracownika przeżyciem, które pozostanie na długo w jego pamięci. Nie chodzi tu więc o wysłanie pracownika na szkolenie do innego miasta i zakwaterowanie w hotelu, w którym firma ma zniżkę. Cała idea incentive travel polega na zorganizowaniu tego szkolenia w miejscu, w którym pracownicy poczują się wyjątkowo i oderwą się od codzienności. Możliwości jest wiele. Mogą to być na przykład: luksusowe hotele w popularnych turystycznie miastach i krajach czy wyjazdy survivalowe, na których uczestnicy muszą stawić czoła swoim słabościom. Miejsce i scenariusz wybierane są w zależności jaką funkcję ma pełnić wyjazd: integracyjną, wypoczynkową, edukacyjną itp.
Dlaczego ta forma motywacji pozapłacowej dopiero się rozwija?
Najczęstszym powodem niewykorzystywania wyjazdów w procesie motywowania pracowników przez firmy jest ich wysoki koszt oraz brak tego typu narzędzi w strategii motywacyjnej firmy. Związane jest to poczuciem braku potrzeby korzystania z pozapłacowych narzędzi motywacyjnych. Jednak coraz więcej firm wprowadza incentive travel do oferty motywacyjnej ponieważ, postrzegają tego typu wydatki jako inwestycję na przyszłość. Wierzą w to, że zwróci się ona z nawiązką, bo zmotywowani pracownicy to lepsze wyniki i większe zyski firmy. Wzrost zainteresowania turystyką biznesową związany jest również z pojawieniem się eventów dla pracowników w ofertach biur podróży i firm świadczących usługi z zakresu HR.